tisdag 4 augusti 2009

Bygg om akuten

Min läkarkollega och gode vän Kari Feldt på St Görans sjukhus i Stockholm och jag sågs häromdagen, och jag fick en snabb titt på akuten där och information om verksamheten. Läkarna där verkar nöjda med utvecklingen, man har anammat produktionsprinciper från Toyota, fokuserat på patientens behov, varit lyhörd för personalens åsikter, förkastat gamla traditioner och har nu markant minskat väntetider och ökat patientsäkerheten. Arbetsmönstret hade annars inte ändrats sedan 30-talet. Man har satsat på kompetens inom bland annat triage och fokuserat på snabb plan för akutprocessen.
För övrigt står akuten där inför ombyggnad och på väggen finns en lapp där man kan skriva förslag...
Vår akut i Fairbanks byggdes om förra året och det var välkommet. Nu är alla rum tillräckligt stora för att arbeta i; LP, portabel röntgen, gynundersökning, elkonvertering, portabelt ultraljud, ögonundersökning (slitlamp på hjul), ja allt man gör på en akutmottagning finns det nu plats för i varje rum, även om naturligtvis akutrummen är något större. Vi har avskaffat bås och gardin. Alla dörrar och framväggar är av glas, så man kan ha koll på patienterna. Gardiner finns, men de på KS är de smartaste jag sett, de slutar i höfthöjd, så man kan ändå se att ingen ramlat på golvet, vilka som är där inne etc. Alla standardrum har monitorer och vanlig TV. Alla monitorer kan ses från två stationer, via skärmar. På sikt är också tanken att alla rum ska ha en dator så man kan dra upp röntgenbilder, labsvar etc, men det finns nu bara i akutrummen. Otoskop och oftalmoskop i varje rum, men de hänger på vänster sida om patienten så jag måste gå runt varje gång det ska användas. Det finns även kemsaneringsområde med tillhörande skyddsutrustning.
Vidare har vi nu 3 rum helt gummiklädda (så patienten ej kan skada sig) för intoxikerade och psykiskt instabila patienter, dessa kan låsas utifrån efter läkarbeslut. Dessa rum har videokameraövervakning. Vi har dessutom några standardrum som vi kan ha negativt lufttryck i för att minska risken för spridning av vissa infektionssjukdomar. En detalj är att alla britsar kan göras om till gynsängar.
Naturligtvis finns syrgas och sug etc på varje rum. De flesta patienter kan alltså placeras i vilket rum som helst, och får de undersökningar som behövs eftersom det mesta är portabelt på hjul.

När jag var läkare på Södersjukuset och en ombyggnad skulle ske föreslog jag att alla fönster skulle vara skottsäkra. Mina kollegor skrattade och sade att jag tittat för mycket på tv och jag var USA påverkad etc. Ett par veckor senare slog jag på TV´n, polisen hade då spärrat av hela Södersjukhusets akutmottagning då någon med automatvapen hade stormat in och skjutit på tre patienter. Ingen dog vad jag vet...Så summa sumarum, hope for the best but PLAN FOR THE WORST!
Annars, det jag helst vill ha, är mycket fönster med dagsljus och en sansad ljudnivå, allt behöver inte pipa jämt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar