torsdag 11 september 2008

Ultraljudslänk

Har gottat mig hela dagen åt att få presentera denna länk. Fick nys om den nyligen...
Ultraljud är en relativt ny företeelse här bland akutläkare, nästan alla mina kollegor här i Fairbanks utbildade sig utan denna kompetens. Idag är maskinerna så bra, portabla och relativt billiga, vilket på en rad områden kan avsevärt förbättra akutsjukvården. Själv fick jag lite administrativa problem och mötte viss skepsis bland radiologer innan jag nu startat ett utbildningsprogram för mina kollegor. Egentligen inget konstigt, all förändring går ej smidigt, men nåväl...
Om någon av er står i begrepp att köpa ny utrustning är mitt tips att satsa på hållbarhet, små portabla (laptopstorlek) och lätta att rengöra framför maximal resolution. För akutläkarändamål är dagens maskiner numera tillräckligt bra, och är den för stor, svår att serva och liknande riskerar man ha den bara stående i ett hörn...
Denna sida har tagit 3 år att utveckla, jag har inte gått igenom hela än men är imponerad so far...
Håll till godo!

http://www.sonoguide.com/introduction.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar