torsdag 4 september 2008

Anestesin...

Var igår upp på IVA för att intubera en patient med tilltagande CO2 retention från Guillan Barret (stavas så?).. En av våra intensivister intuberar inte så då blir det akutläkarna som gör detta, vanligtvis redan på akuten men ändå. Kul att ha lite tid på sig, kolla lite krea och kalium innan, be honom gapa etc. "The respiratory assistant" ska alltid ventilera patienten lite så fort dom somnat.. varför? Är det inte RSI vi håller på med? Jag lyckades stoppa henne och intuberade raskt.
Annars slår det mig att jag endast en gång under mina 3 år här i Fairbanks har behövt hjälp av anestesiolog, en svår intubering som anestesiologen till slut klarade! Annars vet jag inte ens vad de heter eller hur de ser ut. Vi har ingen interaktion med dom, IVA drivs av medicinare/intensivister. En gång ringde dock en anestesiolog mig på akuten, han var på resa i North Carolina och hade råkat ut för en hudinfektion, och ville veta om antibiotikavalet som behandlande läkare hade gjort var ok.. -Sure, sounds good! Han blev bra av detta.
Anestesin har helt enkelt en annan tradition här i USA även om det säkert skiljer sig mellan olika sjukhus. Vem har erfarenheter som akutläkare att arbeta med anestesiologer?

2 kommentarer:

  1. Guillain Barrés stavas det väl?

    Intressant hemsida du har! Jag skulle gärna se mer av prestationsbaserad ersättning i svensk primärvård. Har provat det, och trivdes bra med det.

    /Fredrik Leijerstam

    SvaraRadera
  2. tack för kommentar! skall rätta min stavning..!
    höres,
    Nicholas

    SvaraRadera